راز ثروتمند شدن چیست؟

عنوان 20- راز ثروتمند شدن در حفظ و مدیریت مخارج است و اگر فردی نتواند مخارج خود را مدیریت کند با افزایش درآمد با افزایش هزینه مواجه می شود. البته تعریف ثروتمند بودن برای افراد مختلف متفاوت است، اما من ثروتمند بودن را اینگونه تعریف می کنم که درآمد غیرفعال یک فرد بیش از هزینه هایش باشد.

مثلاً اگر شخصی 15 میلیون تومان در ماه داشته باشد باید 30 میلیون تومان درآمد غیرفعال داشته باشد. در این صورت است که زندگی انسان با کار نکردن مختل نمی شود و بیش از حد خرج درآمد خوبی دارد. ولی چطور این ممکن است؟

اولین قانون که یک فرد باید از آن پیروی کند قانون ذخیره و قانون دوم مدیریت هزینه است. ذخیره یا چیزی که معمولاً پول روزانه نامیده می شود. هرکس باید حداقل 6 ماه پس انداز داشته باشد، مثلا اگر یک نفر در ماه 15 میلیون تومان خرج کند باید 90 میلیون تومان (برای 6 ماه) داشته باشد. به این ترتیب فرد 6 ماه پس از ترک یا اخراج فرصت دارد تا با آرامش به دنبال شغل مناسب و مورد علاقه خود باشد و لازم نیست به دلیل فشار مالی به اولین فرصت شغلی پاسخ مثبت دهد.

به عنوان مثال، فردی که در دوره کرونا صاحب رستوران است، مجبور نیست شغل خود را تغییر دهد یا رستوران خود را تعطیل کند، زیرا او ذخیره دارد و می تواند در این 6 ماه به دنبال راه حل جایگزین برای درآمد ماهانه باشد. این روش نه تنها برای افراد با درآمد بالا قابل استفاده است، بلکه برای درآمد کمتر نیز جواب می دهد. پس انداز 10 درصدی درآمد در هر ماه (ابتدای ماه) ضروری است تا حداقل 6 ماه پس انداز داشته باشیم و پس از آن به فکر سرمایه گذاری باشیم. این سرمایه گذاری می تواند خرید صندوق طلا، خرید وجوه سهام و غیره باشد. مهم این است که فرد در بازار هدف تجربه داشته باشد.

مهمترین چیز درآمد ماهانه است. داشتن درآمد ماهانه حیاتی نیست، حیاتی است و همه افراد موفق و ثروتمند در بازار سرمایه همچنان دارای درآمد ماهانه هستند. زیرا هزینه ها باید از درآمد ماهانه پرداخت شود، نه از دارایی ها، سرمایه گذاری ها یا از طریق بدهی.

این در حالی است که بارها دیده ایم که مردم برای خرید آیفون چندین میلیون تومان وام می گیرند، در حالی که گرفتن وام فقط برای خرید ملک یا سرمایه گذاری عاقلانه است و نه برای هزینه های عادی زندگی.

در بورس هم همین طور است، افرادی که درآمد ماهانه دارند، موفق ترند، بنابراین در این بازار می بینیم که حتی مدیران موسسات مالی هزینه های روزانه خود را از درآمد ماهانه خود پرداخت می کنند نه از سرمایه گذاری خود. افراد موفق در بازارهایی مانند بورس ممکن است از درآمدهای خود پولی را به حساب بورس خود اضافه کنند، اما مطمئناً برای هزینه های عادی زندگی از بورس پول نمی گیرند. با سرمایه ای که در بورس دارید در نهایت اجازه خرید دارایی خواهید داشت اما از طرفی جالب است که ارزش افراد موفق در بورس هم پایین است، بعید است فردی که در بازار سهام موفق است، سهام را برای پرداخت بدهی (از جمله خرید ماشین، لباس، آیفون و غیره) می فروشد.

یکی از راه‌های محاسبه میزان ثروتمندی شما این است که اگر کار را متوقف کنید، با منابع فعلی‌تان چه مدت زنده می‌مانید. اگر فردی منابع را برای سه سال آینده داشته باشد، می‌تواند با خیال راحت به شغل جدید و مورد علاقه خود برود. خودش را شروع کند. . باید به خاطر داشت که هر چه نقدینگی منبع بیشتر باشد، سریعتر مصرف می شود، بنابراین دسترسی به منبع باید دشوار باشد.

از سوی دیگر یکی از مشکلات اقتصاد ایران تورم است و این موضوع ایجاب می کند که ذخیره نقدی نگه داری نشود. از این 6 ماه فقط یک ماه باید در حساب بانکی او بماند تا در مواقع اضطراری فوراً آن را برداشت کند، بقیه این مبلغ بهتر است در بازاری که فرد با آن آشنایی دارد، مثلاً صندوق طلا صندوق های با درآمد ثابت و سپرده های بانکی نمی توانند نرخ تورم را پوشش دهند و عموماً برای نگهداری اندوخته توصیه نمی شوند، اما صندوق طلا برای این منظور مناسب است زیرا طلا بیمه دارایی است و تقریباً می تواند دارایی ها را در برابر تورم محافظت کند. موضوعی که باید به آن توجه شود مدیریت هزینه است.

یکی از مهم ترین کارها برای مدیریت هزینه ها این است که تمام هزینه ها حتی کوچکترین هزینه ها را یادداشت کنید تا مردم بفهمند که هر ماه چه خرج کرده اند و با نوشتن آن ها از بسیاری از هزینه ها نیز کاسته می شود; زیرا انسان متوجه هزینه های بیش از حد و غیرضروری خود می شود و به تدریج آن ها را کاهش می دهد. نکته مهم بعدی مدیریت هزینه، بودجه است.

هزینه ها باید دسته بندی شوند (مقوله هایی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت، سرویس بهداشتی، مسکن، حمل و نقل و …) و برای هر دسته بودجه مشخصی در نظر گرفته شود. لازم به یادآوری است که نوشتن هزینه ها کافی نیست و لازم است برای هر دسته بودجه تعیین شود، مهم نیست که کمتر یا بیشتر از بودجه تعیین شده برای هر دسته هزینه شده است.

آنچه مهم است این است که فرد چقدر به بودجه تعیین شده پایبند است و مهمتر از آن، درک اینکه چقدر می تواند در هر دسته پس انداز کند. نکته بعدی که باید برای مدیریت هزینه در نظر گرفت این است که کمتر خود را در موقعیت خرید قرار دهیم. مراجعه حضوری یا اینترنتی به مراکز خرید نباید به یک عادت و سرگرمی تبدیل شود، در این صورت فرد نمی تواند به بودجه خود پایبند باشد و عمداً برای خود خرج کند. به طور کلی افشا نکردن خود مهمترین چیزی است که همه چیز را کنترل می کند./دنیای اقتصاد

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما